Lönehantering och löneadministration
Lön är ofta företagets viktigaste och största kostnadspost. Lönehanteringen innefattar en hel del administrativt arbete samtidigt som det är av yttersta vikt att allt blir rätt. Lön är något som alla anställda på ett företag har rätt till och något som är en mycket viktig del i svensk lagstiftning. Utöver själva grundlönen tillkommer beräkning av skatter, sjuklön, VAB och andra avdrag samt ersättningar som exempelvis förmåner, semesterersättning, reseräkningar och egna utlägg. Eftersom lön oftast är en stor kostnad i företaget med omfattande regelverk, så innebär hanteringen också ett stort ansvar att det är rätt summa som betalas ut till löntagaren, att rätt skatt dras och redovisas till Skatteverket. Som företagare kan du välja att köpa in ett löneprogram och anställa en lönespecialist som sköter lönehanteringen. Alternativet är att outsourca lönehanteringen till en professionell lönekonsult med rätt kompetens inom löneområdet.
Allt fler outsourcar lön
Lönehantering är en av de snabbast växande outsourcingverksamheterna idag vilket är ett tydligt tecken på att behovet av lönekonsulter ökar. Lönehantering är en av företagets största och viktigaste kostnader och det är av yttersta vikt att den blir rätt både ut ett arbetsgivarperspektiv och för dina anställda. Vårt bästa tips är därför att leja ut uppdraget till en professionell lönekonsult.